Frisør

Mandal videregående skole tilbyr frisørfaget som et videre løp etter Vg1 Frisør, blomster og Interiørdesign

I faget prosjekt til fordypning får du en unik mulighet til å oppleve frisørbransjen på nært hold. Dette er fordi faget består av perioder med praksisbesøk i en frisørsalong. I tillegg vil du blant annet også jobbe med en rekke spennende prosjekter.

Du lærer:

• design og visuelle uttrykk
  • videreutvikling av kreative ferdigheter
  • utvikling og utførelse av ulike teknikker og uttrykk
  • om stilhistorie og trender
  • om kommunikasjon og kundebehandling

Du bør være:

• kreativ og estetisk anlagt
  • interessert i å arbeide med hendene
  • interessert i visuelle uttrykksformer
  • nøyaktig og utholdende

Utfyllende informasjon om utdanningsløpet Frisør finner du på sidene til  VilBli

Hvorfor velge akkurat Mandal videregående skole

Som elev ved vår skole blir du en del av et fantastisk skolemiljø. Skolen har en ny og moderne frisørsalong som er i tråd med frisørbransjens forskrifter. Programfagene legger opp til at du skal få en grunnleggende innføring i frisørfaget. Du vil få mulighet til å jobbe med kunder og du vil få et godt innblikk i hvordan en frisørsalong drives.

Videre utdanning:

Yrkesfaglig opplæring fører fram til yrkeskompetanse (med eller uten fag- eller svennebrev). Etter fullført yrkesfaglig opplæring kan du gå ut i arbeid eller ta videre utdanning:

• Du kan ta videre utdanning på fagskole. En fagskoleutdanning er en kort og yrkesrettet videreutdanning som er beregnet på de som har gått yrkesfag.
  • Du kan ta mesterbrev hvis du har fag- eller svennebrev i et fag som ligger under mesterbrevordningen, og har tilstrekkelig praksiserfaring. Mesterutdanningen kvalifiserer deg til en leder- eller mellomlederstilling innen ditt fagområde, og gir deg kompetanse til å kunne starte egen bedrift.
  • Du kan ta Vg3 påbygging til generell studiekompetanse
    • etter Vg2 eller
    • etter oppnådd yrkeskompetanse.
  • Da har du mulighet til å ta høyere utdanning ved høyskole eller universitet. Husk at noen studier, for eksempel ingeniør-, realfags- og medisinske studier, forutsetter at du har visse realfag.
  • Du kan også søke opptak til høyere utdanning etter forkurs eller gjennom Y-veien, yrkesfaglig vei til høyere utdanning. Y-veien er beregnet på deg som har relevant yrkeskompetanse. Forkurs og Y-veien er vanligst innen realfags- og ingeniørstudier.