Hvis du i videregående opplæring har behov for mål som avviker fra nasjonale læreplaner og som forutsetter et alternativt innhold og tilrettelegging i større deler av opplæringen, kan du ha grunnkompetanse som mål for din videregående opplæring. Dette tilbudet kaller vi for hverdagslivstrening.
Dersom du har behov for et særskilt tilrettelagt videregående skoletilbud, anbefaler vi at du søker inntak til en av fylkeskommunens 11 skoler som er særskilt tilrettelagt.
Grunnkompetanse er kompetanse på et lavere nivå enn full yrkes- eller studiekompetanse. Etter at du er ferdig med videregående skole, får du et kompetansebevis som dokumenterer opplæringen. Grunnkompetanse kan velges som mål i både studieforberedende og yrkesfaglige utdanningsprogram, og kan være planlagt eller ikke planlagt.
På bakgrunn av sakkyndig vurdering fra PPT og i samarbeid med foresatte, utarbeider skolen individuell opplæringsplan (IOP) for deg som elev.
Målene i IOP kan være knyttet til ferdigheter innenfor dagliglivets aktiviteter (ADL) på områder som for eksempel:
- Egenomsorg (å kunne ta vare på deg selv, kropp og helse)
- Kommunikasjon (å kunne gjøre deg forstått og forstå andre)
- Nærhet og samhørighet (å ha kontakt med og tilhørighet til andre mennesker)
- Sosial kompetanse
- Praktiske ferdigheter
Forskrift til opplæringsloven § 6-17