Studiespesialisering - Realfag

Dette programområdet gir deg generell studiekompetanse, og best mulighet til å fylle spesielle opptakskrav ved fordypning i matematikk og andre realfag. Det gir deg grunnlag for å søke forskjellige studier ved høyskoler og universiteter, for eksempel innen realfag og medisin og i naturvitenskapelige og teknologiske fag.

Mandal videregående skole

Du lærer avhengig av dine fagvalg:

• matematikk og andre realfag
  • ledelse og økonomi
  • historie, politikk og psykologi
  • språk
  • andre teoretiske fag

Personlige egenskaper:

Du bør være glad i å lese og arbeide med krevende teoretiske fag. Videre bør du ha interesse, evner og anlegg for matematikk og realfag.

Programområdet realfag inneholder mange fag du kan velge mellom. Når du velger realfag, kan du velge følgende fag på Vg2:
•    Matematikk R1
•    Matematikk S1
•    Kjemi 1
•    Fysikk 1
•    Biologi 1
•    Informasjonsteknologi
•    Teknologi og forskningslære
Som du ser er valgene mange, slik at sjansen er stor for å få akkurat det faget du ønsker og er interessert i.
Inkluderende læringsmiljø med mange valgmuligheter er viktig, og målet er at du skal oppnå studiekompetanse og bli godt forberedt til videre studier på høyskole og universitet.

Du finner informasjon om Realfag, fag og timefordeling, samt mye annen relevant informasjon hos VilBli- Realfag.

Videre studier ved universitet eller høyskole kan føre fram til yrker som for eksempel:

teori prøves.... Mandal videregående skole

• sykepleier, lege eller veterinær
  • ingeniør, jurist eller økonom
  • lærer, lektor eller programmerer
  • arkitekt, produktdesigner eller kulturarbeider