Studiespesialisering - Språk, samfunn og økonomi

Studiespesialisering med programområdet språk -, samfunnsfag og økonomi er et godt valg for deg som har interesse for teoretiske fag. Du er gjerne opptatt av å bli kjent med ulike språk og kulturer, ønsker å følge med i samfunns - og miljøspørsmål og har interesse for politiske og økonomiske forhold.

Du lærer avhengig av dine fagvalg:

• samfunnskunnskap og kommunikasjon
  • ledelse og økonomi
  • historie, politikk og psykologi
  • språk
  • andre teoretiske fag

• interessert i å arbeide med teoretiske fag
  • samarbeidsvillig, strukturert og selvdisiplinert
  • interessert i å skrive eller regne
  • interessert i kultur- og samfunnsforhold

Programområdet språk, samfunnsfag og økonomi inneholder et rikt fagvalg. På Vg2 setter du sammen din egen fagkrets. Dette får du mye hjelp til underveis på Vg1 slik at du får en god oversikt over hvilke valgmuligheter du har. Vi tilbyr flere programfag på Vg2, blant annet:

• Internasjonal engelsk
  • Historie og filosofi
  • Sosiologi og sosialantropologi
  • Rettslære
  • Økonomistyring
  • Økonomi og ledelse
  • Markedsføring og ledelse.

Halvparten av fagene på Vg2 er programfag. Resten av fagene er fellesfagene norsk, historie og kroppsøving, som du har sammen med klassen din.

Skolen arbeider aktivt på mange fronter for å sikre et inkluderende læringsmiljø med mange valgmuligheter. Målet er at du skal oppnå studiekompetanse og bli godt forberedt til videre studier på høyskole og universitet.

Videre studier ved universitet eller høyskole kan føre fram til yrker som for eksempel:

Agder fylkeskommune, Mandal vgs - Klikk for stort bildeBøker på biblioteket Mandal vgs

Hvis du tar høyere utdanning, kan du blant annet bli:

• sykepleier, lege eller veterinær
  • ingeniør, jurist eller økonom
  • lærer, lektor eller programmerer
  • arkitekt, produktdesigner eller kulturarbeider

Arbeidssteder kan være:

• sykehus, domstol, politistasjon eller kommuneadministrasjon
  • advokatkontor, konsulentselskap eller ingeniørbedrift
  • barnehage, skole eller universitet