Idrettsfag

For deg som ønsker å kombinere utdanningen med topp- eller breddeidrett eller ønsker en alternativ vei til generell eller spesiell studiekompetanse

Når du er elev på idrettsfag får du generell studiekompetanse som kvalifiserer deg til studier ved de fleste høyskoler og universitet. Ved Mandal videregående skole kan du også oppnå spesiell studiekompetanse som kreves for å komme inn på enkleste studier, som for eksempel ingeniør. I tillegg lærer du masse om din egen og andre idrettsgrener.

Alle som søker utdanningsprogram Idrettsfag er interessert i idrett. Du bør delta i idrett, være i god fysisk form og ønske å lære om idrett og trening.
De fleste elevene driver aktiv idrett på fritiden. Noen har høye ambisjoner og trener svært mye for å bli best i idretten sin.

Du lærer:

• om fysisk aktivitet og trening
  • treningsledelse
  • om helse, kosthold og kroppens oppbygging
  • teoretiske fag

Du bør være:

• interessert i helse og fysisk aktivitet
  • innstilt på trening hver dag, i og utenfor skoletiden
  • god i én eller flere idretter
  • Inntil halvparten av elevene på Vg1 kan tas inn på grunnlag av opptaksprøve eller dokumenterte ferdigheter.

Les mer på VilBli sine nettsider

Hvorfor velge akkurat Mandal videregående skole?

Er du interessert i idrett og i å være i aktivitet? Da bør du bli med på laget vårt!
Du som velger idrett har et ønske om å trene hver skoledag, og du synes det er viktig å kunne kombinere idrett og skole. Du er også opptatt av å ta vare på kroppen din, bli god i en idrett og være en del av et godt og sosialt miljø.
I løpet av Vg1, Vg2 og Vg3 vil du delta på flere ekskursjoner og turer i løpet av skoleåret. Elevene på Idrettsfag har også ansvaret for å arrangere turneringer for skolens klasser, og vi har et samarbeid med barneskolen i nærmiljøet i faget treningsledelse.
Du får generell studiekompetanse dersom du velger Idrett, og du har mulighet for videre studier ved høyskoler og universitet.
Opplæring i programfaget skal fremme glede, spenning og utfordring, og bidra til opplevelser av mestring og utvikling av den enkeltes selvbilde.

Videre studier ved universitet eller høyskole kan føre fram til yrker som for eksempel:

• fysioterapeut, idrettspsykolog eller personlig trener
  • lærer, idrettskonsulent eller rådgiver innen fysisk aktivitet og helse
  • leder innen naturbasert friluftsliv og turisme
  • politi, befal eller offiser

Ønsker du å snakke med en rådgiver, send epost til - lene.aukland.heiberg@mandal.vgs.no